Административните органи като автори на преюдициално запитване до Съда на ЕО
Автор: Корнезов, Александър
Източник: Административно правосъдие
Година на издаване: 2007 г.
Поредност на изданието: кн. 4
Страници: 30-44 с.
Ключови думи: ДЕО; чл. 234 ДЕО
Административните органи в страните членки не са per se изключени от органите, които могат да отправят преюдициални запитвания до Съда на ЕО. При все това Съдът на ЕО не възприема безусловно идеята, че националните административни органи представляват юрисдикции по смисъла на член 234 ДЕО. В дъното на тази концепция стои принципното разбиране, че производството по член 234 ДЕО е производство на сътрудничество между съдии.
За непредубедения юрист е безспорно трудно да проследи нишката на правната логика в лабиринта на съдебната практика на Съда на ЕО по отношение на възможността националните административни органи да отправят преюдициални запитвания до Съда на ЕО. Два са основните критерия, които изглеждат от особена важност при анализа на юрисдикционното им качество – тяхната независимост и дали са призвани да решат даден спор. Основна характеристика на няколко поредни решения на Съда на ЕО от края на 90-те години, в които той признава юрисдикционно качество на някои административни органи на страните членки, е постепенното "сваляне на летвата" по отношение на строгостта на условието за независимост на административните органи и категоричността, с която Съдът следи за нея. Знаменосци на тази нова тенденция в практиката на Съда са решенията му по делата Dorsch Consult и Gabalfrisa. Така Съдът на ЕО постепенно степенува независимостта на административните органи като условие за допустимост на преюдициалните им запитвания, заменяйки първоначалното си изискване те да упражняват дейността си в условията на "пълна независимост" с изискването за "достатъчна" независимост. Остава отворен въпросът дали един от най-важните критерии, а именно "пълната независимост" на органите, отправящи преюдициални запитвания, е окончателно заместен със степени на достатъчност и недостатъчност.
Практиката на Съда на ЕО в това отношение е подложена на критичен анализ, като особено внимание е отделено на неотложната, според някои автори, нужда от преразглеждането й.
Статията също така разглежда някои практически въпроси относно (липсата на) юрисдикционното качество на митническите органи, Сметната палата, омбудсмана и Комисията за защита на конкуренцията. В заключение, на базата на цитираната съдебна практика на Съда на ЕО, се извеждат някои ценни указания от особена важност при преценката дали даден национален административен орган може да отправи преюдициално запитване до Съда на ЕО.
Коментари: (0)